Wat maakt een goede accountant?

Wanneer u op zakelijk of privévlak helderheid in uw financiële huishouding of boekhouding wilt krijgen, is het mogelijk tijd om een goede boekhouder of accountant uit Aalsmeer in te schakelen. Hoewel beide benamingen zijn voor dezelfde taken, zit er wel degelijk een verschil tussen een boekhouder en een accountant. Iedereen mag zich namelijk een boekhouder noemen, terwijl een accountant een beschermd beroep is. Het verschil zit hem vaak in de kosten. Wanneer dit geen probleem is en u voor de accountant kiest is het zaak om de juiste uit te kiezen. Hoe doet u dat en waar moet u op letten? Lees het hieronder in ons nieuwe blog.

Adequaat en bij de tijd

Een van de belangrijkste eigenschappen die een accountant moet hebben is betrouwbaarheid. Aangezien deze persoon zich bezighoudt met uw financiën wilt u graag dat dit op een professionele manier en ook zo discreet mogelijk gebeurt. Uw zaken zijn immers privé. Belangrijk hierin is de communicatie die een accountant met u heeft. Deze moet stipt zijn en de accountant moet u voorzien van een reëel beeld dat ten alle tijden klopt. Ook is het belangrijk dat hij of zij beschikt over de laatste kennis op het gebied van boekhoudkundige programma’s of vernieuwingen in de wet- of regelgeving.

De persoonlijke band

Voor iemand die zich bezighoudt met uw persoonlijke financiën of budgetten van het bedrijf is het belangrijk dat er een klik tussen u en de accountant is. Let echter op dat deze band nooit te persoonlijk wordt. Een goede accountant is en blijft een onafhankelijk iemand. Ook wanneer u merkt dat u de accountant niet volledig begrijpt of kunt volgen is dit geen goede match.

Zorg voor vaste en heldere afspraken

Ook is het belangrijk dat er een heldere prijs voor de diensten van de accountant afgesproken wordt. Wilt u niet voor verrassingen komen te staan wanneer u de rekening van het accountantskantoor op in de brievenbus krijgt? Zorg dan dat u volledig heldere afspraken over de kosten en prijzen met u accountant maakt. Tip: vaak worden ‘kennismakingsgesprekken’ of een ‘telefoontje’ ook berekend in de rekening. Vraag daarom altijd even van tevoren aan uw accountant of accountantskantoor of dit ook geld kost.

Een accountant inschakelen

In 2018 waren er volgens de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) meer dan 20.000 personen die lid waren van de beroepsorganisatie. Om jezelf accountant te noemen moet je ook verplicht bij de NBA aangesloten te zijn. Dit betekent dus dat in Nederland redelijk wat accountants te vinden zijn. U kunt ervan uitgaan dat, dankzij het keurmerk van het de NBA, ieder accountantskantoor professioneel handelt en van onberispelijke kwaliteit is. De reden om dan voor een specifiek kantoor te kiezen is dan ook voor veel mensen de persoonlijke band met hun accountant, de ligging van het kantoor of de naam dat het kantoor in de regio heeft.

10 stappen naar een onweerstaanbaar cv

Een goed manager cv is heden ten dage niet meer voldoende om uw volgende topbaan te krijgen. Uw curriculum vitae is immers hoogstwaarschijnlijk niet uw introductie aan headhunters en recruiters. Zij zoeken tegenwoordig immers kandidaten via LinkedIn en Google.

Als u geen sterke online aanwezigheid heeft die uw personal brand en uw toegevoegde waarde effectief aan headhunters meedeelt, zou uw zoektocht naar een baan langer kunnen duren dan u had gehoopt. Baanzoekers met een sterkere online aanwezigheid worden opgemerkt en gekozen boven diegenen met weinig of geen informatie online.

Waarom dan überhaupt nog een cv schrijven? Kan men recruiters niet beter meteen doorverwijzen naar zijn online profielen? 2 goede redenen waarom een uitstekende cv nog steeds meetelt:

1. Uw personal brand en toegevoegde waarde voor een bedrijf moeten duidelijk geformuleerd zijn vóór u ze op het internet gooit, zodat u een duidelijke, consistente boodschap over alle kanalen heen verspreidt.

2. Op een gegeven moment in het sollicitatieproces zal u nog altijd om een cv gevraagd worden – zorg ervoor dat er niets op aan te merken valt.

Hieronder vindt u een 10 stappen programma naar een manager cv dat uw persoonlijke marketingboodschap uitdraagt en dat weerklank vindt bij het juiste publiek.

1. Gericht denken
Een algemeen geschreven manager cv dat zich wil onderscheiden op te veel verschillende niveaus zal geen effect hebben op recruiters. Voor een specifiek publiek schrijven is essentieel: HR managers en headhunters hebben de tijd niet om de relevante informatie uit uw cv te zeven. Alles in uw cv moet gericht zijn op wat het bedrijf zoekt in een kandidaat. Ga op zoek naar verschillende gelijkaardige functieomschrijvingen wanneer u uw manager cv schrijft voor een bepaalde vacature.

2. Personal branding en toegevoegde waarde
Personal branding is geen optie meer. Uw persoonlijke brand verbindt uw passies, uw belangrijkste karaktertrekken en sterke punten met uw toegevoegde waarde en bundelt dit in een glasheldere boodschap die u van de competitie onderscheidt en een diepe weerklank vindt bij uw doelpubliek. Bedrijven zijn op zoek naar iemand die past in hun cultuur, in een wisselwerking die écht werkt. Branding brengt uw persoonlijkheid naar voren en maakt dat u van het papier springt als een tastbaar persoon.

3. Succesverhalen in uw carrière
Wanneer u uitlegt hoe u in het verleden successen boekte, helpt u uw doelpubliek begrijpen wat uw toegevoegde waarde voor hun organisatie is. Volg een Uitdaging – Actie – Resultaten formaat om uw verhaal te vertellen. Dit bereidt u alvast voor op gelijkaardige sollicitatie vragen. Laat gerust cijfers vallen bij uw successen. En geef specifieke voorbeelden om te tonen hoe u uw triomfen maakte.

4. Objectiviteit is overbodig
Werkgevers zijn niet geïnteresseerd in uw wens naar een „leidinggevende positie die uw sales-expertise ten volle benut.“ Werkgevers willen weten wat u kan doen voor hen en objectieve statements als deze zijn nietszeggend en vullen waardevolle cv-ruimte.

5. Positionering
Bouw uw brand bovenaan uw cv, een kwart of een derde van een pagina volstaat. Drukbezette beslissers nemen vaak niet meer dan een aantal seconden om hun interesse te laten wekken. Zorg er dus voor dat meer dan elk ander onderdeel van uw cv, de inleiding werkelijk uw brand overbrengt.

Mogelijkheden voor de introductie zijn:
– Begin met uw persoonlijk brand statement, dat alle voor u relevante sleutelwoorden bevat
– Voeg een krachtige quote toe van iemand waar u mee samenwerkt
– Maak een opsomming van 3 of 4 waarde-gedreven statements ondersteund met cijfers

6. Leesbaarheid
Denk aan het Blackberry effect. Meer en meer recruiters en HR managers bekijken uw manager cv op hun PDA of smartphone. Een document zal beter de aandacht grijpen als het bestaat uit beknopte, merkvaste statements omringd door voldoende witruimte. Kortere brokken informatie zijn makkelijker te lezen en leiden de ogen naar het einde van de pagina en het begin van de volgende. Bedenk dat uw cv een carrière marketing tool is, geen volledige levensloop. 2 pagina’s zal meestal voldoende blijken, hoewel dit geen stelregel is. Wees ervan overtuigd dat alles in uw manager cv er moet staan. Onderwerp elk deel van uw cv aan de “en dan?”-test.

7. Spelfouten en zinsbouw
Moet het nog herhaald worden dat spelfouten en foute zinsbouw uw sollicitatie de doodsteek kunnen geven? Lees uw cv grondig na en laat iemand anders het ook nalezen. Vertrouw niet op de spellinggids in Word.

8. Lay-out
Hou de lay-out aantrekkelijk, consistent en zuiver. Meer dan 2 verschillende lettertypes is te veel (één voor titels, één voor de inhoud); hou het lettertype simpel en professioneel. Vermijd onderlijnen.

9. Business speak
Schrijf met uw eigen stem. U bent anders. Vind de juiste woorden die precies beschrijven wat u uniek en waardevol maakt. Hou de inhoud interessant en laat nietszeggende, overgebruikte woorden als dynamisch, resultaatgericht, visionaire leider met uitstekende communicatievaardigheden, etc. weg.

10. Passieve zinsconstructies en herhaling
Vermijd “verantwoordelijk voor”. Maak uw zinsconstructie actief door “worden” niet te gebruiken. Toon uw vitaliteit met robuuste, krachtige actie-werkwoorden en verklaar uw expertise met relevante sleutelwoorden. Zorg ervoor dat u bij “Werkervaring” geen voor de hand liggende verantwoordelijkheden herhaalt. Uw doelpubliek zal hier al op de hoogte van zijn.

Hou in gedachten dat echte mensen met vastomlijnde criteria voor een vacature uw manager cv zullen lezen. Geef hen dan ook de informatie die ze nodig hebben in een formaat dat makkelijk te verwerken is. Maak het makkelijk voor hen om te peilen of u geschikt bent voor de baan. Maak het makkelijk voor hen om u aan te werven.

Vergaderen waar jij wil

Binnen elk bedrijf vinden ze wel plaats: vergaderingen. En niet alleen binnen bedrijven, maar ook tussen bedrijven vinden vergaderingen plaats. Wanneer je een vergadering hebt, wil je dit natuurlijk wel doen in een prettige ruimte. Voor grote bedrijven is dit geen probleem, maar in een wat kleiner bedrijf is hier minder ruimte voor. Soms is het aantal vergaderzalen beperkt of passen er niet zoveel mensen in de zaal. Bij andere bedrijven of voor zzp’ers is een vergaderzaal niet rendabel, maar wat als je dan toch moet vergaderen?

Op zoek naar een vergaderruimte

Goed, ook al heb je geen vergaderruimte, het zal toch wel eens voorkomen dat je moet vergaderen. Dan moet je dus op zoek naar een vergaderruimte. Je kan de keuze maken om een normale kantoorruimte om te bouwen tot vergaderruimte, te vergaderen aan een werktafel of om een externe locatie te zoeken.

Flexibele ruimtes

In sommige kantoorgebouwen zijn kantoorruimtes en vergaderzalen voor verschillende bedrijven. Ook zijn hier een aantal flexwerkplekken, waar medewerkers tussendoor kunnen zitten. Een voorbeeld van zo’n flexibele manier van vergaderzalen huren is De Leeuwenbrug. Deze vergaderruimtes zijn gevestigd in een uniek gebouw, vlakbij het station en de snelweg, waardoor het voor iedereen goed te bereiken is. De ideale locatie dus.

Waar let ik op?

Wanneer je ergens een vergaderruimte huurt, dan wil je natuurlijk wel kwaliteit. Het is begrijpelijk dat je het liefst voor een grote ruimte met mooie tafels en een smartboard gaat, maar het is ook verstandig om rekening te houden met andere dingen.

Om te beginnen is het slim om rekening te houden met locatie, zoals we net al kort benoemden. Het is vervelend als de helft van de groep een hele lange reistijd heeft of vaak over moet stappen. Het is dus fijn als de locatie gemakkelijk en snel te bereiken is voor iedereen.

Verder is het slim om ook te kijken naar de andere faciliteiten. Is er bijvoorbeeld een kantine waar je lunch kan halen en zijn koffie en thee gratis of moet je hier zelf voor zorgen? Al deze kleine dingen zijn slim om mee te nemen in je overwegingen.

Een nieuwe stap in je carrière

Het leven kent vele mooie momenten en tegenslagen. Dit alles heeft te maken met jouw carriere. In jouw carrière onderneem je stappen om een beter persoon van jezelf te maken. Zo kun je vele cursussen volgen om jezelf te specificeren in iets specifieks, maar kun je ook van alles ‘proeven’ om van alles een beetje te weten te komen. Wanneer je jezelf gaat specificeren in een bepaald vak, kies je wellicht ook voor een nieuwe baan. Met verschillende cursussen, bijscholing en een nieuwe baan maak je een enorme sprong in je carrière. Je bent jezelf aan het ontwikkelen en gaat je kennis uitoefenen met een nieuwe baan. Maar bij een nieuwe baan hoort natuurlijk een nieuwe werkplek!

Het inrichten van jouw nieuwe werkplek

Je gaat beginnen bij een nieuwe baan. Een nieuwe werkomgeving, nieuwe collega’s, nieuwe methodes, het komt allemaal op je af. Het is erg wennen in een nieuw bedrijf en zul je je snel thuis moeten voelen. Om je snel thuis te voelen, kun je jouw werkplek geheel zelf inrichten. Schrijfwaren, een goede laptop, een juist bureau en een goede bureaustoel, zelf mag je het uitkiezen. Nu zijn schrijfwaren en een nieuwe laptop nog niet zo lastig om te kiezen, omdat je weet wat je nodig hebt. Alleen een bureau en een juiste bureaustoel, waar zijn die te verkrijgen? Neem eens een kijkje op bureaustoelshop.nl! Hier vind je verschillende soorten bureaustoelen die bij jou passen. Een juiste bureaustoel beschikt over een goede zithouding en een terugvering om nooit een verkeerde houding aan te houden. Neem snel een kijkje!

Nieuwe collega’s, hoe ga je er mee om?

Bij een nieuwe omgeving met nieuwe collega’s is het vooral wennen. Een tip is om vooral jezelf te blijven. Het is natuurlijk niet fijn als iedereen maar op je af komt rennen, maar dek jezelf ook niet helemaal in. Overigens, wanneer je jezelf gaat insluiten en met niemand een praatje maakt, zal dit geen pluspunt zijn op de werkvloer. Kortom: door jezelf juist open te stellen en enthousiast gesprekken te voeren met collega’s, zijn deze collega’s makkelijker te bereiken wanneer je ze nodig hebt. Vooral in het begin van de periode dat je bij jouw nieuwe baan aan het werk bent, zul je hulp nodig hebben van deze collega’s. Door jezelf open te stellen, sociaal te zijn en af en toe een praatje te maken, gaat dit helemaal goed komen!

In het begin van de periode zal het vooral even wennen zijn, maar dat is heel normaal! Je hebt een nieuwe, grote stap gemaakt in je carrière én bent jezelf constant aan het ontwikkelen. Blijf deze stappen zetten en je zult heel veel gaan bereiken. Keep up the good work!