Een goed manager cv is heden ten dage niet meer voldoende om uw volgende topbaan te krijgen. Uw curriculum vitae is immers hoogstwaarschijnlijk niet uw introductie aan headhunters en recruiters. Zij zoeken tegenwoordig immers kandidaten via LinkedIn en Google.
Als u geen sterke online aanwezigheid heeft die uw personal brand en uw toegevoegde waarde effectief aan headhunters meedeelt, zou uw zoektocht naar een baan langer kunnen duren dan u had gehoopt. Baanzoekers met een sterkere online aanwezigheid worden opgemerkt en gekozen boven diegenen met weinig of geen informatie online.
Waarom dan überhaupt nog een cv schrijven? Kan men recruiters niet beter meteen doorverwijzen naar zijn online profielen? 2 goede redenen waarom een uitstekende cv nog steeds meetelt:
1. Uw personal brand en toegevoegde waarde voor een bedrijf moeten duidelijk geformuleerd zijn vóór u ze op het internet gooit, zodat u een duidelijke, consistente boodschap over alle kanalen heen verspreidt.
2. Op een gegeven moment in het sollicitatieproces zal u nog altijd om een cv gevraagd worden – zorg ervoor dat er niets op aan te merken valt.
Hieronder vindt u een 10 stappen programma naar een manager cv dat uw persoonlijke marketingboodschap uitdraagt en dat weerklank vindt bij het juiste publiek.
1. Gericht denken
Een algemeen geschreven manager cv dat zich wil onderscheiden op te veel verschillende niveaus zal geen effect hebben op recruiters. Voor een specifiek publiek schrijven is essentieel: HR managers en headhunters hebben de tijd niet om de relevante informatie uit uw cv te zeven. Alles in uw cv moet gericht zijn op wat het bedrijf zoekt in een kandidaat. Ga op zoek naar verschillende gelijkaardige functieomschrijvingen wanneer u uw manager cv schrijft voor een bepaalde vacature.
2. Personal branding en toegevoegde waarde
Personal branding is geen optie meer. Uw persoonlijke brand verbindt uw passies, uw belangrijkste karaktertrekken en sterke punten met uw toegevoegde waarde en bundelt dit in een glasheldere boodschap die u van de competitie onderscheidt en een diepe weerklank vindt bij uw doelpubliek. Bedrijven zijn op zoek naar iemand die past in hun cultuur, in een wisselwerking die écht werkt. Branding brengt uw persoonlijkheid naar voren en maakt dat u van het papier springt als een tastbaar persoon.
3. Succesverhalen in uw carrière
Wanneer u uitlegt hoe u in het verleden successen boekte, helpt u uw doelpubliek begrijpen wat uw toegevoegde waarde voor hun organisatie is. Volg een Uitdaging – Actie – Resultaten formaat om uw verhaal te vertellen. Dit bereidt u alvast voor op gelijkaardige sollicitatie vragen. Laat gerust cijfers vallen bij uw successen. En geef specifieke voorbeelden om te tonen hoe u uw triomfen maakte.
4. Objectiviteit is overbodig
Werkgevers zijn niet geïnteresseerd in uw wens naar een „leidinggevende positie die uw sales-expertise ten volle benut.“ Werkgevers willen weten wat u kan doen voor hen en objectieve statements als deze zijn nietszeggend en vullen waardevolle cv-ruimte.
5. Positionering
Bouw uw brand bovenaan uw cv, een kwart of een derde van een pagina volstaat. Drukbezette beslissers nemen vaak niet meer dan een aantal seconden om hun interesse te laten wekken. Zorg er dus voor dat meer dan elk ander onderdeel van uw cv, de inleiding werkelijk uw brand overbrengt.
Mogelijkheden voor de introductie zijn:
– Begin met uw persoonlijk brand statement, dat alle voor u relevante sleutelwoorden bevat
– Voeg een krachtige quote toe van iemand waar u mee samenwerkt
– Maak een opsomming van 3 of 4 waarde-gedreven statements ondersteund met cijfers
6. Leesbaarheid
Denk aan het Blackberry effect. Meer en meer recruiters en HR managers bekijken uw manager cv op hun PDA of smartphone. Een document zal beter de aandacht grijpen als het bestaat uit beknopte, merkvaste statements omringd door voldoende witruimte. Kortere brokken informatie zijn makkelijker te lezen en leiden de ogen naar het einde van de pagina en het begin van de volgende. Bedenk dat uw cv een carrière marketing tool is, geen volledige levensloop. 2 pagina’s zal meestal voldoende blijken, hoewel dit geen stelregel is. Wees ervan overtuigd dat alles in uw manager cv er moet staan. Onderwerp elk deel van uw cv aan de “en dan?”-test.
7. Spelfouten en zinsbouw
Moet het nog herhaald worden dat spelfouten en foute zinsbouw uw sollicitatie de doodsteek kunnen geven? Lees uw cv grondig na en laat iemand anders het ook nalezen. Vertrouw niet op de spellinggids in Word.
8. Lay-out
Hou de lay-out aantrekkelijk, consistent en zuiver. Meer dan 2 verschillende lettertypes is te veel (één voor titels, één voor de inhoud); hou het lettertype simpel en professioneel. Vermijd onderlijnen.
9. Business speak
Schrijf met uw eigen stem. U bent anders. Vind de juiste woorden die precies beschrijven wat u uniek en waardevol maakt. Hou de inhoud interessant en laat nietszeggende, overgebruikte woorden als dynamisch, resultaatgericht, visionaire leider met uitstekende communicatievaardigheden, etc. weg.
10. Passieve zinsconstructies en herhaling
Vermijd “verantwoordelijk voor”. Maak uw zinsconstructie actief door “worden” niet te gebruiken. Toon uw vitaliteit met robuuste, krachtige actie-werkwoorden en verklaar uw expertise met relevante sleutelwoorden. Zorg ervoor dat u bij “Werkervaring” geen voor de hand liggende verantwoordelijkheden herhaalt. Uw doelpubliek zal hier al op de hoogte van zijn.
Hou in gedachten dat echte mensen met vastomlijnde criteria voor een vacature uw manager cv zullen lezen. Geef hen dan ook de informatie die ze nodig hebben in een formaat dat makkelijk te verwerken is. Maak het makkelijk voor hen om te peilen of u geschikt bent voor de baan. Maak het makkelijk voor hen om u aan te werven.