Een bedrijf starten in de coronacrisis: waar moet je op letten?

De coronacrisis heeft ons al voor verschillende uitdagingen gezet. Veel bedrijven moesten hun diensten aanpassen, sommige organisaties waren genoodzaakt hun deuren te sluiten. Voor creatieve ondernemers is het een interessante tijd gebleken. Als je goed weet in te spelen op de behoeften van deze tijd, dan kun je je bedrijf in korte tijd aanzienlijk laten groeien. Ga jij de uitdaging aan en start je een bedrijf in de coronacrisis, dan zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. In dit artikel zetten we ze voor je op een rijtje.

Kijk kritisch naar je ondernemingsplan

Een bedrijf starten begint met een goed doordacht ondernemingsplan. Je onderzoek de markt, zet je je doelen op een rij en maak een overzicht van de financiën. Het plan geeft richting aan je bedrijfsactiviteiten voor de komende jaren. Dat was vóór de coronacrisis al belangrijk, maar is nu zeker iets waar je veel aandacht aan moet besteden om je slagingskans te vergroten. Het ondernemingsplan dwingt je om kritisch te kijken naar je doelgroep, de behoeften van je doelgroep en je concurrentie. Zo kun je erachter komen of je klanten daadwerkelijk zitten te wachten op jouw dienst of product. De coronacrisis heeft de markt waarschijnlijk blijvend veranderd. Door in te spelen op deze veranderingen vergroot je je slagingskans. Wil je hulp bij dit proces? Dan kun je ervoor kiezen je ondernemingsplan door een professional te laten schrijven. Zij beschikken over de nodige ervaring, waardoor ze valkuilen eerder zullen herkennen. Bovendien kijken zij met een frisse blik naar jouw ideeën. 

Zie jij het niet zitten om je ondernemingsplan te gaan schrijven. Je kunt je ondernemingsplan ook laten maken door een professioneel bedrijf!

Zorg dat je flexibel bent

Zoals we in de afgelopen twee jaar hebben gezien valt de nabije toekomst lastig te voorspellen. Onverwachte situaties kunnen ervoor zorgen dat je bedrijfsidee drastisch moet veranderen. Flexibiliteit is in deze tijd voor ondernemers dan ook belangrijker dan ooit. Als je van tevoren rekening houdt met verschillende scenario’s heb je meer kans dat je onderneming bestand is tegen een crisissituatie. Dit doe je bijvoorbeeld door je dienstverlening ook digitaal aan te bieden, zodat je niet volledig afhankelijk bent van een fysieke locatie. Ben je van plan om een horecaonderneming te starten, dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om ook afhaalmaaltijden of catering aan te bieden. Er zijn een hoop mogelijkheden. Kijk daarom goed hoe je flexibiliteit toe kunt voegen aan jouw bedrijf. 

Houd rekening met extra risico’s

Ondernemen in crisistijd betekent dat je bereid moet zijn om risico’s te nemen. Als ZZP’er moet je bijvoorbeeld rekening houden met de mogelijkheid dat opdrachtgevers door faillissement jouw geleverde diensten niet meer kunnen betalen. Vind je dit een te groot risico, dan kun je ervoor kiezen om een vaste baan te zoeken in deeltijd, en daarnaast je onderneming te runnen. Een bedrijf starten is natuurlijk altijd een risico. Maar je kunt je gelukkig goed voorbereiden op de extra risico’s in coronatijd. 

Een eigen bedrijf starten is vooral heel erg leuk, en er zitten een hoop voordelen aan. Je creëert een enorm flexibel leven voor jezelf en geen dag is hetzelfde! Zie het als een kans om een bedrijf te starten in de coronacrisis, en vraag hulp wanneer je dit nodig denkt te hebben. We wensen je vast veel succes met het starten van jouw onderneming!